Dubbla bostäder

Hej,

Jag har sedan 1984 en bostadsrätt i Malmö. Den 1/12 2017 fick jag kontrakt på en hyresrätt strax utanför Malmö via hyresrättsförmedlare där jag stått i kö i c:a 4 år. Jag flyttade med sambo dit. Bostadsrätten i Malmö har jag kvar, något som egentligen inte var tänkt från början. Av praktiska skäl och av hälsoskäl har försäljningen av min lägenhet i Malmö inte blivit av bl a för att jag i veckorna därifrån har kortare sträcka till jobbet och därmed kan cykla dit. Av denna anledning har det blivet så att jag mest använder min bostadsrätt i veckorna och är i hyresrätten tillsammans med min sambo i veckosluten + någon gång i veckan. Nu säger bostadsförmedlaren att jag antingen måste sälja min lägenhet i Malmö eller säga upp/ få hyresavtalet uppsagt i Åkarp.

Min fråga: Kan man verkligen kräva att jag ska sälja min bostadsrätt för att behålla hyresrätten?

Ps Då detta diskuterades frågade aldrig bostadsförmedlaren hur mycket jag är i respektive lägenhet.

Ps Jag är folkbokförd på adressen i Malmö, min sambo på adressen utanför Malmö.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har antagit nedan i mitt svar att bostadsförmedlaren är hyresvärden, så det inte blir några frågetecken när du läser svaret på min fråga.

Kan man inneha dubbla bostäder

Din fråga angående om hyresvärden kan tvinga dig att säga upp hyresavtalet för att du äger en bostadsrätt har med jordabalkens regler om förverkande att göra. Reglerna om förverkande som står i 12 Kap 42 § jordabalken Jordabalk (1970:994) och betyder helt enkelt att hyresvärden kan säga upp dig som hyresgäst. Men inget i denna paragraf säger att du som hyresgäst inte får äga en bostadsrätt. Med andra ord kan inte hyresvärden tvinga dig att sälja din bostadsrätt, för att du ska få kunna behålla din hyresrätt.

Bevisa syftet med din hyresrätt

Men som du även nämner i din fråga bor du både i din hyresrätt och i bostadsrätten, vilket kanske leder till att hyresvärden tycker att du inte behöver din hyresrätt, att du inte har som syfte att bo där. Om hyresvärden säger att du inte har syfte att bo i din hyresrätt kan du behöva bevisa att du behöver din bostad. Och det är väldigt lätt att bevisa eftersom du behöver din lägenhet eftersom du bor där. Hyresvärden kan därmed inte säga upp ditt hyresavtal för att du äger en bostadsrätt och är medlem i en bostadsrättsförening. Du bor ju i din hyresrätt, vilket är ditt syfte. Det som kan vara en smart idé är att du folkbokför dig på hyresrätten, för att verkligen bevisa att du bor där.

Sammanfattning

För att sammanfatta din fråga korrekt så kan inte hyresvärden tvinga dig att sälja din bostadsrättslägenhet för att du ska få ha kvar din hyresrätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga,

Vänligen

Sandra WredeRådgivare