Dubbelt uppehållstillstånd som flykting?

Hej,

Om man har permanent uppehållstillstånd och är status som en flykting i Sverige, kan man få ett annat permanent uppehållstillstånd i ett annat land utan att påverka det första?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är svårt att ge ett generellt svar utan att känna till omständigheterna i det här särskilda fallet. Men, det går normalt sett inte att få uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov i ytterligare ett land om man redan har fått flyktingstatus i ett land. Däremot kan man beviljas exempelvis uppehållstillstånd på grund av anknytning, arbete eller liknande i ett annat land även om man har tillstånd som flykting i Sverige. Det beror på att när man prövar skyddsskäl så är en del i bedömningen om personen kan få skydd någon annanstans. En person som beviljats permanent uppehållstillstånd i Sverige har en relativt stabil rätt att vara här. Då ”behöver” inget annat land ge skydd eftersom det landet kan hänvisa till att personen redan är trygg i Sverige och inte riskerar att utvisas till otrygghet.

Med vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare