FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/07/2013

Dubbelbestraffning vid oriktig uppgift?

Gäller den nya lagen om dubbelbestraffning mig? Räknade fel på ett arbete 2008, fick en beskattningsbar inkomst på 180000, skatt 100000 med f-skattsedel. Blev efter med skatten och i mars -09 tog fogden min f-skattsedel, i maj-09 försattes jag i personlig konkurs av skatteverket, idag drar fogden nästan 10000 extra skatt i månaden

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns ingen "ny lag" som reglerar förbudet mot dubbelbestraffning. Istället framgår den aktuella principen, ne bis in idem, av det sjunde tilläggsprotokollet till Europakonventionen och av EU:s rättighetsstadga.

Anledning till att principen nyligen fått massmedial uppmärksamhet är att Högsta domstolen fastslagit att det svenska systemet innebärande att lämnande av en oriktig skatteuppgift kan leda till både skattetillägg och ansvar för skattebrott står i strid med denna princip. Avgörandet innebäralltså att en enskild person inte får åtalas för skattebrott för en och samma oriktiga uppgift om Skatteverket dessförinnan beslutat om skattetillägg.

I avgörandet uttalar HD bland annat:

"Rätten att  inte bli lagförd eller straffad två gånger för samma brott (gärning) omfattar systemet med skattetillägg och påföljd för brott mot skattebrottslagen.  Rätten omfattar såväl mervärdesskatt som andra skatter och avgifter. Den  gäller när skattetillägg och påföljd för skattebrott aktualiseras för en och samma fysiska person, också när en juridisk person är primärt ansvarig för skattetillägget. Det föreligger hinder (lis pendens) mot åtal för skattebrott även om beslutet om skattetillägg inte har vunnit laga kraft."

Det tycks i ditt fall inte finnas något stöd för slutsatsen att du skulle ha drabbats av någon liknande dubbelbestraffning. Du tycks nämligen inte ha ålagts någon straffrättslig sanktion och du nämner inget om åtal väckts för skattebrott.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare