FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/04/2019

Du lär inte hamna i bunkern på kumla för brottet osant intygande

Om jag hämtar ut bok i annans bekostnad men skriver under med mitt namn vad får jag för straff då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Själva brottet du gör dig skyldig till kommer antingen att bli urkundsförfalskning (14 kap. 1 § Brottsbalken) eller osant intygande (15 kap. 11 § Brottsbalken). Jag utgår från att du inte har suttit hemma och förfalskat ett särskilt papper eller liknande, utan endast skrivit under med ditt namn när du besökt postombudet. Under dom förutsättningarna kommer brottet osant intygande komma i fråga.

För brottet osant intygande gör du dig skyldig till eftersom du lämnar osann uppgift om vem du är, och detta innebär fara i bevishänseende. Det vill säga det är (1) sannolikt att en förväxling kan ske, (2) det är sannolikt att din förfalskning ska komma till användning vid bevisning, och (3) det är sannolikt att användningen skulle medföra skada eller olägenhet. Din fråga är något för kortfattad för att jag ska kunna göra en ordentlig rättsutredning huruvida rekvisiten är uppfyllda, men jag lutar ändå till att dom är uppfyllda. Särskilt med tanke på att "fara i bevishänseende" är ett rekvisit som är relativt lätt att uppfylla. Själva straffet för osant intygande är böter eller fängelse i högst sex månader. Eftersom det endast rör en bok, som jag utgår från har ett relativt lågt värde, bör straffet bli villkorlig dom tillsammans med dagsböter. Hur många dagsböter som döms ut beror på din inkomst, övriga levnadsförhållanden och så vidare. Med andra ord kommer du antagligen inte hamna i bunkern på kumla.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare