Du har rätt till dina tillhörigheter som ditt ex håller kvar i

Kan ej hämta mina tillhörigheter hos mitt ex, tros överenskommelse är hon inte hemma

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom sakerna tillhör dig har du ensamrätt att förfoga över dem. Du innehar äganderätten över sakerna. Genom att behålla sakerna och inte vara på plats för att ge tillbaka sakerna kan ditt ex antas göra sig skyldig till brottet olovligt förfogande. För detta brott kan du anmäla henne till polisen. Kraven för brottet är inte uppfyllt ifall det du beskriver har skett en enstaka gång och ditt ex inte hade någon avsikt att hålla dina saker borta från dig.

Genom att meddela ditt ex om att hon gör sig skyldig till ett brott genom att hålla kvar i dina tillhörigheter kan förhoppningsvis ditt problem lösa sig. Mitt råd är alltså att meddela henne om att agerandet är brottsligt innan du anmäler henne, på så sätt kan förhoppningsvis du få tillbaka sakerna på ett enklare sätt.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare