Du får inte bära vapen på jobbet i försvarssyfte

Tjena, jag jobbar som nattreceptionist på hotell vilket ibland innebär att för berusade människor blir hotfulla och gör närmanden. Jag undrar om jag får ha en teleskåpbatong vid mig för användning i nödvärn då jag jobbar ensam. Observera att denna stannar på jobbet endast o inte används annars. Samt om det är ok för arbetsgivaren.

Vad säger reglerna och lagen då?

Tänker jag frågar innan jag köper en.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Nej tyvärr du får inte ha en teleskåpbatong på jobbet även om batongen kommer stanna där och endast innehas av dig i försvarssyfte.

Att ha ett vapen nära tillhands är ett brott mot 1 § första stycket i lagen (1988:254) om knivar och andra farliga föremål. Känner du dig otrygg på jobbet bör du prata med din arbetsgivare och skyddsombudet på arbetsplatsen. De har en skyldighet att verka för en så säker arbetsmiljö som möjligt. Istället för att beväpna personalen kanske ni kan införskaffa överfallsalarm, sluta ta emot kontanter i kassan när klockan börjat ticka mot småtimmarna och anlita väktare.

Att försvara sig med vapen är i det flesta fall ett oproportionerligt försvarsmedel. Slår du en hotfull person med en batong kommer du i majoriteten av fall själv göra dig skyldig till misshandel. När slagen utfärdats med ett vapen är misshandeln ofta att klassificera som grov. För att undgå ansvar för misshandel får inte försvarssättet vara planerat. Det är endast spontana och akuta ageranden när ett slag är på väg mot dig som ett slag du ger tillbaka kommer ses som en ansvarsfri nödvärnshandling, se 24 kap. 1 § brottsbalken. Att i förväg planera ett försvar genom att använda vapen kan aldrig vara nödvärn så tillsvida du inte jobbar som polis eller liknande. Polisen har genom särskilda förordnanden rätt att bära vapen. Några sådana särskilda förordnanden finns inte för receptionister – oavsett vilken tid på dygnet de jobbar eller vilka sorts gäster receptionisten får möta.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare