FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/05/2016

Dröjsmål med betalning vid köp

Om jag säljer min Husvagn till min Exmake och han inte betalar som överenskommet, kan jag då hämta tillbaka Husvagnen? OBS den står i hans trädgård och är registrerad på mig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § köplagen (KöpL) gäller lagens bestämmelser för köp av lös egendom. Lagen är således tillämplig om du väljer att sälja din husvagn. Enligt 3 § gäller dock inte lagens bestämmelser om du (säljaren) och din ex-make (köparen) har avtalat om annat. Eftersom inget avtal verkar ha ingåtts ännu tänkte jag berätta hur situationen du beskriver regleras i KöpL, så du vet hur ett eventuellt problem kan lösas i framtiden.

Bestämmelsen av intresse är först 51 §. Enligt den är köparen skyldig att betala priset och gör köparen inte det kan säljaren kräva betalning eller t.ex. häva köpet, enligt bestämmelser i 52 och 54 §§. Enligt 52 § har du rätt att kräva att köparen betalar. I 53 § finns undantag från köparens betalningsskyldighet men det verkar inte vara fråga om en sådan situation. Enligt 54 § får du häva köpet (vilket medför att du får ta tillbaka husvagnen) om köparen inte betalar, om detta innebär ett väsentligt avtalsbrott.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline!

Lawline RådgivareRådgivare