Drogtest på gymnasiet

Hej, jag går i 2an på gymnasiet och jag går i en ganska liten skola (cirka 180 elever) nu har min rektor sagt att dom ska skicka alla elever på pissprov när vi är tillbaka i skolan igen. Är det lagligt? Är inte det integritetskränkande? Måste han inte ha föräldrarnas tillstånd och kan man vägra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt grundlag i Sverige är alla gentemot det allmänna skyddade för påtvingat kroppsligt ingrepp (2 kap. 6 § regeringsformen). För att kroppsliga ingrepp, såsom drogtester ska vara tillåtna måste det finnas lagstöd till detta (2 kap. 20 § 2 punkten regeringsformen). I nuläget finns det inget lagstöd i skollagen som tillåter användning av slumpvisa drogtester mot någons samtycke.

Troligtvis är det i enlighet med lagen med användande av drogtester om detta samtycks av eleven (se JO dnr 479-2010). För den som är omyndig krävs i det fallet förälderns samtycke. Däremot finns det alltså inget stöd i lag för att drogtester mot en elevs vilja ska få ske. Där krävs stöd i lag, såsom exempelvis polislagen.

Det finns alltså inget stöd för skolan att tvinga någon till drogtest. Du kan vägra att delta.

Vänligen,

Anna LissRådgivare