Dras ett beviljat uppehållstillstånd tillbaka vid skilsmässa?

Jag har gift sedan 17 månader med en kvinna från tunusien.hon fick uppehåltillstånd ock kom i sverige sedan 2 månader,efter vill hon skilja mig.fråga kan hon stanna i sverige.jag känner lura av henne.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om din fru från Tunisien har tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd i Sverige. Det framgår inte heller hur etablerad er relation var innan ni gifte er.

Om hon har tidsbegränsat uppehållstillstånd kommer er skilsmässa i regel innebära att uppehållstillståndet inte förnyas och hon måste lämna Sverige (5 kap. 16 § första stycket utlänningslagen). Det finns däremot undantag för situationer där en utlänning har t ex särskild anknytning till Sverige (5 kap. 16 § tredje stycket UL).

Om hon har ett permanent uppehållstillstånd kommer er skilsmässa i regel inte innebära att hon blir av med sitt uppehållstillstånd, med undantag för om det kan bevisas att äktenskapet var ett rent skenäktenskap för att ge henne permanent uppehållstillstånd (7 kap. 1 § första stycket UL).

Kontakta Migrationsverket för att gå vidare med din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare