FrågaPROCESSRÄTTDomstol02/04/2018

Domstolsförhandlingars offentlighet och brottmåls avgörande i domstol som huvudregler

Hej!

Jag är misstänkt för ett brott som ännu inte har gått till åtal och kanske inte heller gör det. Målsägande har hotat att sprida huvudförhandlingen till min familj, vänner och arbetsgivare om det går till åtal.

Kan jag få huvudförhandlingen skyddad av sekretess för att undvika detta? Kan jag på något annat sätt för domen avgjord utanför rättegångssalen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudförhandling bakom stängda dörrar?
Huvudregeln i Sverige är att förhandlingar i domstol är offentliga. Allmänheten ska ha möjlighet att se hur verksamheten i en domstol fungerar. Från denna huvudregel kan undantag ibland göras. Exempelvis kan en huvudförhandling hållas bakom stängda dörrar om det finns risk att sekretessbelagda uppgifter (uppgifter skyddade av offentlighets- och sekretesslagen) avslöjas under förhandlingen.

En huvudförhandling lär inte hållas bakom stängda dörrar bara för att du vill undvika att din familj och vänner kommer dit och ser. Om den eventuella huvudförhandlingen innehåller sekretessbelagda uppgifter kan dock domstolen bestämma att hålla huvudförhandlingen bakom stängda dörrar. Annars tycks det vara svårt för dig att stänga huvudförhandlingen från allmänheten.

Avgöra målet utan huvudförhandling?
Även här finns en absolut huvudregel i Sverige. Nämligen att brottmål ska avgöras genom en huvudförhandling. Det finns undantagsregler om när brottmål kan avgöras utan huvudförhandling. Det mest relevanta undantaget för dig är ifall du riskerar att dömas till böter som mest, och inte till fängelse.

Det krävs även att huvudförhandling inte har begärts av någon av parterna. I brottmål är det oftast åklagare som för talan och inte målsäganden, det beror på vilket slags brott det handlar om. Det finns inga regler om att åklagare måste lyssna på målsägandens åsikter om att hålla en huvudförhandling, särskilt inte om målsägandens syfte bara är att skämma ut dig inför dina närstående.

Alltså kan domstolen avgöra målet utan huvudförhandling ifall 1) åtalet inte är allt för omfattande, 2) du inte riskerar att få svårare straff än böter och 3) ingen av parterna (du eller åklagare) har begärt en huvudförhandling.

Sammanfattning
Som du ser talar det mesta i ditt fall för att det blir en huvudförhandling och att denna blir offentlig. Detta eftersom just domstolsförhandlingens offentlighet och brottmåls avgörande i domstol är viktiga för rättssäkerheten i landet, och är principer man inte gärna gör avsteg ifrån.

Det är svårt att ge exakta svar eftersom du inte skrivet vad åtalet handlar om. Om det är ett brott som inte riskerar att ge fängelse som straff ökar dina chanser att slippa huvudförhandling. Då får du helt enkelt hoppas på att åklagaren inte begär en huvudförhandling.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare