Domstolen har förelagt myndigheten att avgöra ärendet snarast vid en dröjsmålstalan. Vad händer nu?

Hej

Jag sökte om medborgarskap och efter sex månader har skickat begäran att avgöra mitt ärende och fick avslag på mitt bägaren sen jag har skickat överklagande till migrationsdomstol och fick en dom som säger

"Migrationsdomstol bifaller överklagande ich föreligger migrationsverket att snarst avgöra mitt ärende om svenskt medborgarskap".

Min fråga vad ska hända nu? Måste migrationsverket att ta beslut eller ska vänta mer

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så har du skickat in en begäran om avgörande av ditt mål enligt 12 § förvaltningslagen, en så kallad dröjsmålstalan. När du sedan överklagat denna till migrationsdomstolen så prövar domstolen om migrationsverkets skäl till att inte avgöra ärendet i tid är godtagbara eller inte. I detta fall har dom bifallit din talan och anser därför att migrationsverket inte har haft skäl till att vänta så länge med att avgöra ditt ärende.

När migrationsdomstolen bifallit din talan så ska den enligt 49 § förvaltningslagen besluta om att migrationsverket snarast eller inom en bestämd tid ska avgöra ärendet. I ditt fall verkar migrationsdomstolen inte ha utsatt en bestämt tid då ett avgörande ska ha kommit, utan man har istället endast sagt åt migrationsverket att avgöra ärendet "snarast".

Eftersom domstolen inte har satt ut en exakt tid då ärendet ska vara avgjort så är det svårt att säga när migrationsverket kan komma med ett avgörande. Det jag kan säga är att ett föreläggande från domstolen om att ärendet ska avgöras "snarast" innebär att det ställs särskilda krav på migrationsverket. Migrationsverket ska bland annat prioritera ditt ärende framför andras för att undvika ytterligare fördröjningar.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare