Domar är allmänna handlingar

Hej.

Min far avled i slutet på 2018. Jag hade ingen kontakt med honom på 20 år och vet väldigt lite om hans liv. Jag vet dock att han har avtjänat fängelsestraff vid minst ett tillfälle - jag vet bara inte varför.

Hur går jag tillväga för att finna domen eller de domar där han fälts för brott?

Jag är mycket tacksam för svar och hjälp i frågan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar din fars död. Det du ska veta är att domar i regel är allmänna handlingar som är offentligar vilket innebär att du kan begära ut gamla domar från domstolen.

Så länge du vet vilken domstol som din far dömdes i bör det alltså inte vara något problem att få ut domen. Domstolen som dömer är i vanliga fall den domstol som verkar där brottet genomfördes.

Eftersom domar är allmänna handlingar är tanken att det inte ska vara onödigt svårt för dig att få ut domarna. Det bör därför räcka med att du anger din fars namn när du kontaktar den aktuella domstolen.

Ifall du inte vill kontakta domstolen och fråga finns det även hemsidor som tillhandahåller domstolsavgöranden mot en viss avgift.

Sammanfattning
Domar från domstolar är som huvudregel offentliga allmänna handlingar som du kan begära ut från domstolen. Du behöver kunna ge information om vad du söker. Troligtvis räcker det att du vet din fars namn och vänder dig till rätt domstol. Det kan naturligtvis vara hjälpsamt ifall du även vet ungefär när brotten skedde.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare