FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/09/2022

Dolt samägande av hus vid bodelning

Hej. Jag och min man ska skiljas. Vi köpte ett litet hus tillsammans för 20 år sedan, men endast han står som ägare i lagfart. Vi har däremot renoverat och byggt ut under årens lopp med finans från gemensamt bolån. ( jag är medlåntagare ) Står jag vid en bodelning kvar med skulderna för hälften av bostadslånet, men utan giftorättsgods att dra av den skulden mot?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du har något form av anspråk på huset eller inte.

Du kan ha ett anspråk på huset som dold samägare

Som gift kan du ha ett anspråk på huset som dold samägare även om du inte står som lagfaren ägare. Att vara dold samägare betyder att du har 50% av huset och din make 50% vid bodelningen samtidigt som ni även delar på skulderna som kan hänföras till huset.

Det står inget om vad en dold samägare är i lag utan är något som Högsta domstolen har utvecklat i praxis. För att du ska anses vara dold samägare ställs följande krav upp:

– Huset ska ha köpts med avsikt att ni ska ha det gemensamt.

– Du ska ha bidragit ekonomiskt vid inköpet.

(NJA 2013 s. 242)

Som jag förstår det köpte ni huset tillsammans med avsikten att använda det gemensamt. Att du har varit med och finansierat senare renoveringar kommer inte spela någon roll i lagens mening. Det viktiga är att du var med och finansierade köpet vid köptillfället.

Skulle det vara så att du inte blir dold samägare

Om du inte ses som dold samägare kommer skulderna som hänför sig till huset tillfalla din make (ÄktB 11:2). Du behöver därför inte ha skulderna på dig vid bodelningen. Därefter kan du och din make fortfarande bestämma vem av er som behåller huset (ÄktB 11:7). När ni gör det kan ni därefter diskutera hur ni gör med lånet mellan er själva. Vad ni bestämmer spelar dock ingen roll för banken som fortfarande kommer se er båda som gemensamma låntagare. Det jag skulle rekommendera är att ni tar kontakt med er bank efter ni har rett ut vem av er som behåller huset.

För att sammanfatta: Så länge du var med och finansierade köpet av huset kommer du ses som en dold samägare och utgången blir därför att ni har 50% var av huset + dess skulder innan dess bodelningen sker. Hur ni väljer att göra senare får ni göra upp mellan er och därefter ta kontakt med er bank.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare