Dolt fel vid köp av bostadsrätt?

Hej! Jag köpte min bostadsrätt 2014 september. Upptäckte en del fel vid tillträde, men jag har ju besiktningsplikt, så jag har valt att åtgärda vissa saker själv och levt med vissa fel i lägenheten. Nu strulade det med min diskmaskin så jag undersökte saken närmare undertill. Kontaktat vvs för att få det åtgärdat. Enligt information från mäklare och säljare är köket renoverat 2010. Men nu upptäcker jag att det inte ser rätt till undertill, golvplattor saknas, köket står på flera "småplattor" ......räknas det som dolt fel? Eller är det min plikt som köpare att montera bort en träplatta för att tittat på hur golvet och köket ser ut undertill? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vid köp av bostadsrätt gäller formellt Köplagen mellan parterna, då bostadsrätter ses som lös egendom. Du hittar KöpL här.

Utgångspunkten är att bostadsrätten ska stämma överens med vad som avtalats mellan parterna, och inte avvika från vad köparen med fog kan förvänta sig, se 17 § KöpL. Köparen har, precis som du skriver, en undersökningsplikt. Denna undersökningsplikt är mycket långtgående vid köp av bostadsrätter. Exempelvis har köparens undersökningsplikt ansetts omfatta att titta under diskmaskinen.

Även om undersökningsplikten är mycket långtgående är det tveksamt om köparen verkligen ska åläggas ansvar att montera bort träplattor för att se att allt står rätt till undertill. Om det fanns något annat vid undersökningen som indikerade att ett fel kunde föreligga under träplattan skulle du som köpare fått en utvidgad undersökningsplikt och därmed förväntats montera bort träplattan. Om så inte var fallet kan det antas att det är ett dolt fel, och därmed kan du ha rätt till avhjälpande eller prisavdrag från den tidigare ägaren.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare