Dolt fel vid bostadsrätt trots att jag informerade om felet?

Ang. såld lägenhet.

Hej.

Jag har nyss sålt min lägenhet. I den har jag installerat en fläkt som inte är godkänd av föreningen (att den inte är godkänd upptäckte jag efter försäljningen).

Jag påpekade för köparen, innan det var dags att skriva på försäljningen, att fläkten vid fullt sug blåser in matos i badrummet, detta i närvaro av mäklare (så vittne finns).

Köparen accepterade detta och köpte lägenheten.

Trots detta vill köparen, två månader efter att denne övertagit lägenheten, att jag ska bekosta en av föreningen godkänd fläkt som kommer kosta 5500:- att installera.

Detta vill såklart inte jag.

Vem skall stå för kostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäljningar av bostadsrätter ses som försäljning av lös egendom tillskillnad från försäljningar av fastigheter. Detta leder till att det är olika regleringar som gäller för de olika sortens köp. I det här fallet är det köplagen som är tillämplig.

För att det ska anses föreligga ett dolt fel, som du som säljare ansvarar för, ska varan (alltså lägenheten) inte stämma överens med avtalet och vad köparen kunde förvänta sig med tanke på priset m.m. (17 § köplagen).

I och med att du upplyste köparen innan själva köpet var fullbordat om problematiken avseende fläkten så är min ståndpunkt att du inte är betalningsansvarig. Men detta beror på vad som sades och hur tydlig du var angående fläkten. Om det anses att köparen inte uppfattade eller heller borde ha uppfattat ditt påpekande angående fläkten på så sätt som det faktiskt var.

Det finns även såklart en möjlighet att tillsammans komma överens om att dela på kostnaderna på såna sätt att ni båda blir nöjda. Men om det inte går och köparen kräver dig på ersättning så krävs, för att de ska kunna tvinga dig på pengar, ett beslut från domstol.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare