Dold samäganderätt i hus mellan sambor

Jag köpte ett hus 2016 oktober. Lånet står på mig och huset likaså och jag betalar alla utgifter sedan hus köpet , har stått för alla räkningar. Han har inte betalat ett öre. Nu Efter ett par år ska vi separeras. Nu ligger lånet på 1,4 miljoner med värdet på huset är idag 2,6 miljoner. Kommer han att kunna kräva del av husets värde trots att han inte ha betalat ett öre? Hur Kan jag undvika att han får någonting efter försäljningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Av det du skriver antar jag att ni inte är gifta och ni räknas då som sambor. Först och främst har det betydelse när och hur du införskaffade huset. Om ni hade en relation redan då du köpte huset och ni båda flyttade in så räknas huset som samboegendom enligt 3 § Sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör så kan parterna avtala om att fördela egendomen som de vill. En bodelning enligt lag sker bara när endera parten begär det inom ett år från separationen enligt SamboL 8 §. Du kan alltså försöka avtala med ditt ex om att lämna huset utanför bodelningen. Tänk på att denna överenskommelse i så fall ska vara underskriven av er båda enligt 9 § SamboL.

Går ditt ex inte med på det så kan du ändå försöka få behålla hela delen, eller i alla fall större del av huset med stöd av 15 § SamboL. Den är till för att skydda den part som gått in med större tillgångar vid t ex ett kortare förhållande. Man gör då en skälighetsbedömning som skulle kunna vara trolig i ditt fall eftersom förhållandet upphört efter två år och du ensam betalt huset, lånet och kan påvisa att du betalat alla räkningarna.

Hoppas du fått lite hjälp på vägen och om du skulle behöva hjälp med ditt ärende i framtiden kan du boka en tid hos oss för utformande av bodelningsavtal eller hjälp med att sammanställa ditt ärende inför en förhandling på www.lawline.se/boka.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare