Dold samäganderätt för sambo

Hej!

Min far dog 31 januari i år på Gotland där han hade bott permanent i ca. 30 år på en egendom tillsammans med sin sambo som de köpte tillsammans för att ha som sin gemensamma bostad. Sambon stod dock ensam för lagfarten. Min fråga är: Hade min far ändå rätt till hälften av värdet på egendomen?

Med vänlig hälsning

Ina Höst

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Din far skulle kunna hävda sin rätt till halva fastigheten genom så kallad dold samäganderätt. Då behövs ett fastställande av domstol att även han var ägare till huset, för att få genom en fastställelsetalan om dold samäganderätt krävs enligt praxis att:

Fastigheten köpts för gemensamt ändamål och att han bidrog ekonomiskt eller på annat sätt, båda verkar i din fars fall vara uppfyllda vilket skulle ge han rent juridiskt rätt till halva fastigheten.

Dold samäganderätt finns till för just sådana fall som med din far, att skydda den part i ett förhållande som inte står i pappren men som hjälpt till ekonomiskt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare