Dödsfall pga olyckshändelse i trafiken

Hej! Jag och min sambo satt och diskuterade huruvida det juridiskt skulle se ut om man körde på en fotgängare med bilen. Jag tänker mig att det är en mörk kväll på en landsväg med 80 km/h och föraren håller hastighetsbegränsningarna. Föraren är fullt uppmärksam på trafiken. Men helt plötsligt springer en människa ut på vägen meter från bilen. Personen låg gömd i en buske helt omöjligt för föraren att upptäcka. Föraren hinner knappt reagera och personen avlider. Kan föraren bli dömd för något i detta fall och skulle det göra skillnad om föraren hade körkort med prövotid. Jag har googlat en del och hittar inget riktigt svar på denna fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet som blir aktuellt i situationen som du beskriver är vållande till annans död (3 kap. 7 § brottsbalken). För att någon ska dömas till detta brott ska personen i fråga ha varit oaktsam. Det skulle kunna handla om att köra i för hög hastighet, inte ha uppsikt över vägen eller något annat oförsiktigt agerande. Denna bedömning är oberoende av om föraren har sitt körkort på prövotid eller inte. Om föraren har gjort allting rätt så kan han eller hon inte dömas för brott. Skulle det vara så att en fotgängare helt plötsligt springer ut på vägen och blir påkörd av bilen är föraren alltså inte ansvarig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare