FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/06/2018

Dödsbos möjlighet till RUT-avdrag

Hej!

Andra veckan i maj beställdes flyttstäd till min mormors lgh då hon äntligen fått plats på äldreboende.

Datum för städet sattes till den här veckan då det är mycket saker som behöver komma undan först, och det var ju ändå 2mån uppsägningstid på lgh.

Nu är det bara så att mormor dog efter endast två veckor på boendet...

Nu påstås det från städfirman att RUT-avdrag inte kan göras..? Jag skulle förstå om vi beställt städet EFTER mormor dog, och även om vi inte satt något datum.

Men datum sattes och beställning gjordes när mormor var i livet. Så vad är problemet?

Finns det för-/nackdelar med att ev. bakdatera städet (för oss som familj, städfirman, dödsboet)?

Förstår inte syftet/nyttan med det men vad skulle detta innebära?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

RUT-avdrag är en s.k. skattereduktion, vilket regleras i inkomstskattelagen (IL).

Först och främst kan det konstateras att det rör sig om flyttstädning, vilket i lagen benämns som hushållsarbete enligt 67 kap. 13 § 1 st. 1 p. IL. Vidare så är det 67 kap. 11 § som är relevant för din fråga. Där stadgas 3 punkter som alla ska vara uppfyllda;

1. vid beskattningsårets utgång har fyllt 18 år,
2. är obegränsat skattskyldiga under någon del av beskattningsåret, och
3. har haft utgifter för utfört hushållsarbete, fått förmån av hushållsarbete som ska tas upp i inkomstslaget tjänst eller har redovisat ersättning för utfört hushållsarbete i en förenklad arbetsgivardeklaration.

Vidare så framgår det av 67 kap. 11 § 3 st. IL att även dödsbon har rätt till skattereduktion, förutsatt att hushållsarbetet har ägt rum före dödsfallet.

Avslutningsvis så måste alltså arbetet ha skett innan dödsfallet för att det ska vara möjligt att göra RUT-avdrag. Det spelar alltså ingen roll att tjänsten är beställd, den måste också ha utförts. Att du talar om att bakdatera städet låter som en dum idé då det förutsätter att städfirman ska gå med på det, vilket kan innebära att deras möjlighet till utbetalning från skatteverket uteblir. Det skulle även leda till att ni lämnar oriktiga uppgifter för ledning av dödsboets beskattning enligt 49 kap. 4-5 §§ skatteförfarandelagen, vilket med största sannolikhet skulle leda till skattetillägg.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare