FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/11/2013

Dödsbos ansvar för efterlevande makes skulder

Om en make avlider, i princip skuldfri men har tillgångar i form av fastigheter till ett värde av 1 miljon, makan har en fastighet som är enskild med ett värde av 500 tusen men lån som överstiger värdet av denna. Hur blir bodelningen, måste dödsboet betala hennes skulder?

Lawline svarar

Hej!

Varje make svarar för sina skulder, 1:3 Äktenskapsbalken. Det gäller även när ena maken dör. Dödsboet har således inget betalningsansvar för efterlevande makes skulder.

När en make avlider ska dock en bodelning ske innan arvet skiftas, 9:1 Äktenskapsbalken. Vid en bodelning ska värdet av makarnas nettoförmögenheter delas lika mellan dödsboet och efterlevande maken, 11:3 Äktenskapsbalken. Enskild egendom ingår dock inte, 10:1 Äktenskapsbalken. Om någon av makarna har skulder som överstiger giftorättsgodset återstår inget till delningen. Den andre makens tillgångar används inte för att täcka skulderna. Istället sägs den make som har skulder som överstiger tillgångarna ha en nettoförmögenhet av ett värde av 0 kr.

I fallet, om den avlidnes tillgångar är värda 1 000 000 kr och den efterlevandes tillgångar är värda 0 kr (enligt ovan) finns därför 1 000 000 kr att dela. Efterlevande make kan då kräva att få 500 000 kr i bodelningen. Kvar finns sedan 500 000 kr att fördela mellan arvingarna.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare