Dödsbodelägare ärver inte dödsboets skulder

Mamma har nyligen avlidit. Hon var vad man kallar "fattigpensionär" men har ändock lyckats spara ihop ca 25' pengar ti begravningen. Bohaget är ca 20-30 år gammalt, väl bevarat m inga möbler i tiden s a s. Mamma lade sina pengar på bijouterier och kläder (klokt!) ist. Värdet på lösöret kan vara mellan 10-15'. Vår mamma har barn sedan tidigare ; en i livet , den andre har två barn. De ska ju vara med och dela på vad som kan bli över, men vi tror att det går på minus (alla räkningarna är ej betalda) delar dödsbodelägarna även skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Dödsboets skulder ska betalas innan tillgångarna skiftas ut till er dödsbodelägare. Om skulderna överstiger dödsboets tillgångar kommer det leda till att det inte finns några tillgångar kvar att skifta ut till er, men ni kommer inte bli skyldiga att betala dödsboets skulder (de kommer skrivas av). Enligt svensk rätt "ärver" inte dödsbodelägarna dödsboets skulder, så det behöver ni inte oroa er för.

Jag hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare