Dödsbo som kräver retroaktiv hyra av efterlevande sambo

Hej min sambo avled i november 2022 och vi har en fastighet som vi äger 50% var Och som jag bor kvar i, vi håller på med bodelning vilket går lite trögt nu vill motparten ha hyra för bostaden från dödsdagen o framåt vilket är snart 2 år min fråga kan man efter 2 år komma med sådana krav? Till saken hör att jag betalar alla utgifter för fastigheten o har så gjort hela tiden. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att använda mig av Sambolagen (SamboL) för att svara på din fråga. Jag tolkar din fråga som att din sambos dödsbo vill att du ersätter dödsboet för den andelen av fastigheten du nyttjat dessa två år som faller inom deras ägo.

Översikt av sambodelning
Reglerna i Sambolagen för bodelning gäller så länge samborna inte har kommit överens om något annat genom ett samboavtal (se 9 §). Det är endast samboegendom som ingår i en bodelning om förhållandet tar slut och någon av parterna begär det (se 8 §). Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, under förutsättning att egendomen har köpts för gemensam användning (3 §). Detta gäller oavsett vem som har betalat för egendomen. Egendom som främst används för fritidsändamål, som ett fritidshus, räknas inte som samboegendom (7 §). Efter att skulder dragits av ska all samboegendom sammanställas och delas lika mellan samborna (14 §). Därefter fördelas tillgångarna mellan parterna genom en lottläggning (16 §). Bostaden ska tillfalla den sambo som har störst behov av den, och en eventuell ersättning betalas till den andra parten beroende på värdet av resterande samboegendom. Uppdelningen sker antingen genom att den som bor kvar gör en avräkning på sin del (16 §) eller betalar motsvarande belopp i pengar (17 §).

Enligt 8 § Sambolagen sker en bodelning mellan sambor endast om en av parterna begär det. Det gäller även vid dödsfall. Om huset anses vara samboegendom kommer då huset att i princip delas lika mellan den efterlevande sambon och den avlidne sambons dödsbo.

Dödsbo och hyreskontrakt
När en hyresrättsinnehavare avlider träder dödsboet in i innehavarens ställe. Det innebär att hyresavtalet övergår till dödsboet, och dödsboet ska därmed betala hyran. Dödsboet tar nämligen över rättigheterna och skyldigheterna för hyresrätten. I ditt fall handlar det dock om en fastighet ni äger och inte hyresrätt, men principen kvarstår att dödsboet inträder i den avlidnes ställe.

Sammanfattning och tolkning
Jag förstår det som att dödsboet vill att du betalar retroaktiv hyra till dem för den delen av fastigheten du använt som skulle kunna vara deras. Kostnader som den ene sambon haft för den andre är inte något som ska delas upp i efterhand. Ska hyra eller annan ersättning utges måste det bestämmas i förväg genom samboavtal. I ett fall där dödsboet skulle kunna kräva retroaktiv hyra hade du kunnat kräva retroaktiv ersättning för driftkostnader du haft för fastigheten under dessa två år. Summa sumarum är dock att eftersom det inte verkar finnas något samboavtal eller annat avtal som reglerar någon form av hyra mellan dig och dödsboet så har dödsboet ingen rätt att från ingenstans kräva retroaktiv hyra från dig.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare