Dödsbo med underårig arvstagare

Hej, min pappa har gått bort och han har även en son men han är minderårig, med en annan. Behöver jag både lillebrors och hans mammas underskrift på fullmakter om jag ska "leda" dödsboet? Samt har jag rätt att gå in i pappas bostad utan att få godkännande av dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fullmakter

Utgångspunkten är att ett dödsbo ska förvaltas av make, sambo arvingar och universella testamentstagare gemensamt (ÄB 18:1). Om du ensam vill representera förvalta dödsboet behöver du fullmakt från de andra dödsbodelägarna.

Faktumet att din lillebror är under 18 år innebär dock att han måste ha någon som företräder honom i ekonomiska angelägenheter vilket normal är hans föräldrar (FB 13:1 & 10:2). Detta innebär att det är din lillebrors mamma som kan ge dig fullmakt att företräda honom i dödsboet.

Dock finns en viktig undantagsregel för just dödsbon. Om din lillebrors mamma är dödsbodelägare - t.ex på grund av samboskap eller giftemål - så får hon inte representera honom utan en god man ska förordnas (FB 11:2 1st). Om detta undantag är tillämpligt behöver du alltså en fullmakt från den gode mannen istället.

Tillgång till bostad

Eftersom du som dödsbodelägare har som ansvar att gemensamt (eller ensamt om du får fullmakt) förvalta dödsboet har du även rätt att tillträda bostaden. Du behöver inte be om de andras samtycke för detta, men om du inte fått fullmakt av de andra får du såklart inte vidta några rättshandlingar med egendomen i bostaden eller själva bostaden (t.ex sälja något).

Jag hoppas det svarar på dina frågor. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare