FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/12/2013

Djurplågeri att skjuta raketer?

Hej! Nu är vi återigen inne i tider när det skjuts fyrverkerier till höger och vänster på många platser runt om i landet trots att det på många ställen krävs tillstånd av polis. Jag undrar vad som krävs enligt BrB 15 kap. 13§ för att någon ska kunna dömas för djurplågeri enligt lagen? De flesta som idag skjuter av fyrverkerier inom tätbebyggt område vet också om att det finns djur som verkligen lider när det smäller omkring dem. I och med att de vet att djur kommer lida så borde det väl då också kunna räknas som grov oaktsamhet i lagens mening?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att någon ska kunna dömas för djurplågeri (BrB 16 kap. 13 §) krävs att det är visat att denne otillbörligen har utsatt ett eller flera djur för lidande. Detta brott kan begås uppsåtligen, vilket innebär att gärningsmannen hade vetskap om att det denne gjorde innebar att djuret utsattes för lidande. Om någon smäller av fyrverkerier i närheten av djur i syfte att skrämma djuren, bör detta kvalificeras som uppsåtligt begånget djurplågeri. Sen ställs det alltid höga krav på bevisningen för att någon ska kunna dömas för brott, så det är inte säkert att det går att få en person dömd även om denne faktiskt har gjort detta.

Djurplågeri kan som du skriver även begås genom grov oaktsamhet. Typfallet för att ett agerande som får till följd att ett djur lider ska kunna anses som grovt oaktsamt är att regler i djurskyddslagen har åsidosatts. Den regel i djurskyddslagen som kanske närmast kan appliceras på fyrverkerier är bestämmelsen i 2 § om att djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Att skjuta av raketer i närheten av djur bör vara oförenligt med detta. Enligt min mening borde det absolut kunna finnas tillfällen då skjutande av raketer i närheten av djur skulle kunna räknas som grovt oaktsamt och därmed djurplågeri. Varje fall måste dock bedömas för sig och utifrån de aktuella omständigheterna. Det borde dock inte räcka att någon har skjutit av raketer i ett tätbebyggt område där det antagligen finns djur. Även om detta beteende på många sätt är hemskt och får till följd att djur lider lär det inte kunna vara nog för att en person ska kunna dömas för djurplågeri.

Jag hoppas att mitt svar har kunnat vara till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare