Djurägares skadeståndsansvar

Min hund blev biten av en stor hund den 12/8-18.

Min pappa hade min hund kopplad och var påväg till bilen, när denna stora hund kom bakifrån och attackerade.

Det är många som klagat på denna hundägare tidigare och dens hund.

Min hund fick AKUT opereras och har tur som lever idag.

Sjukhuskostnaderna gick på ca 63 000 SEK. Jag hade tyvärr ingen hundförsäkring och mannen har varken hemförsäkring eller ansvarsförsäkring.

Han svarade inte på min skadeståndskrav och jag skickade in en betalningsföreläggande till Kronofogden den 6/9-18.

Denna man är pensionär. Anmält till polisen men dom räknade det som "olyckshändelse." Dom la ner ärendet efter en dag och min polishandläggare har VÄGRAT att kontakta mig, trots att jag ringt polisen flera gånger och lämnat mina kontaktuppgifter.

Jag har en känsla på att jag inte kommer att få dessa pengar, då mannen är pensionär.

Jag vågar knappt gå ut då denna hund var ute, utan koppel för 2 dagar sedan. Utan tillsyn, ägaren letade efter honom. Det här är en vanlig cirkel, händer hela tiden.

Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Tillsyn över hundar
När det gäller hundar finns det en speciell lag som heter lagen om tillsyn över hund och katt. Enligt denna lag så har ägaren till en hund skyldighet att hålla sådan tillsyn och sköta hunden på sådant sätt som den kräver av sin natur för att förebygga att de orsakar skador enligt 1 § lagen om tillsyn över hundar och katter.

Skadeståndsansvar
Vidare finns i lagen även ett strikt skadeståndsansvar för ägaren för de skador som hunden orsakar. Med andra ord är hundägaren skadeståndsansvarig för den skada som hunden orsakar oavsett om ägaren vållat skadan eller inte. Detta enligt 19 § lagen om tillsyn över hund och katt.

Länstyrelsen
Tidigare har det varit polisen som utrett om hundar ska beläggas med munkkorg- och koppeltvång, om personer ska beläggas med hundförbud, om hundar ska omhändertas och liknande åtgärder. Sedan 2018-06-01 övergår dock dessa uppgifter till Länsstyrelsen. Således är det nu Länsstyrelsen som handlägger dessa ärenden. Eftersom att du skriver att denna hund fortfarande skapar problem så skulle jag rekommendera dig att kontakta länsstyrelsen där du bor för att se om de har något ärende om din händelse. Om de mot förmodan inte skulle ha fått in ett ärende så rekommenderar jag dig att anmäla det så att de kan utreda händelsen.

Hoppas att du fick svar på dina funderingar!

Vänliga hälsningar,

Signe LundgrenRådgivare