Diskriminering - Rabbater för ett visst kön

Det är en fråga kring diskrimineringslagen. Vi håller på att starta en dejtingtjänst på nätet där tjejer kan verifiera sig och därmed bevisa att det faktiskt är en tjej bakom kontot och att de finns på riktigt. Män kan inte verifiera sig för de finns inget värde för sajten eller medlemmarna att de verifierar att det är en man bakom kontot och att de finns på riktigt. För det är ingen som tvivlar på det. Så det skulle enbart vara en administrativ kostnad för oss och vara helt meningslöst.

Men det är av stort värde för sajten och dess medlemmar att tjejer verifierar sig. Så därför vill vi skapa incitament för tjejerna att verifiera sig. Det vi vill göra då är att kompensera de som verifierar sig med en rabattkod som gör att de kan få rabatt vid ett köptillfälle när de köper vip-medlemskap på sajten.

För övrigt så har vi samma prissättning på vip-medlemskap för alla, oavsett om det är tjejer eller killar.

Frågan är om det är diskriminering att vi kompenserar de som verifierar sig med en rabattkod när det enbart är tjejer som kan verifiera sig.

Lawline svarar

Hej och tack att du väljer Lawline med din fråga.

För att besvara frågan på ett adekvat sätt krävs det att vi undersöker diskrimineringslagen.

DiskL fungerar så att vissa grupper inte får diskrimineras i vissa givna situationer. Ni har rätt med att kön är en grund som man inte får diskriminera mot, däremot krävs också att det föreligger en situation inom lagens tillämpningsområden - i vanliga fall arbetslivet.

Er situation beskriver inte en sådan situation där diskrimineringsL är tillämplig, vilket gör ert förfarande tillåtet.

Jakob WestlingRådgivare