FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/03/2017

Diskriminering i undersökning till masteruppsats

Hej Lawline,

Vi är två studenter från Lunds Universitet som skriver en masteruppsats om bristen på studenter med utländsk bakgrund. Vi undrar om vi får ta in information om etnisk ursprung på de studenter som är relevanta för vår studie. Det vill säga att vi ger dem ett formulär där de får fylla i om de är födda utomlands eller om deras föräldrar är födda utomlands. Vad är det man får fråga i denna studie och inom vilka sammanhang? När får man dokumentera etnisk bakgrund och när får man inte? Vilka lagar är det som berör detta ämne?

Tack på förhand,

Vänlig Hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Lagrummet ni letar efter är Diskrimineringslagen. Däri stadgas vad som kan anses vara diskriminerande och på vilka grunder. I ert fall är det etnicitet som är applicerbart som grund (1 kap 1 §).

Som diskriminering klassas direkt och indirekt diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och instruktioner att diskriminera (1 kap 4 §). Vidare faller ert arbete under diskriminering i utbildning enligt 2 kap 5-6 §§. Utifrån en teleologisk tolkning (där man ser till syftet med lagen) kan man se att diskriminering som syftar till att främja åtgärder som leder till lika rättigheter och möjligheter oavsett etnisk tillhörighet (jfr 2 kap 6 § 2 st).

Summerat faller inte ert arbete under någon av diskrimineringsformerna i 4 § och klassas därför inte som diskriminerande om ni inte ställer otillbörliga frågor eller liknande. Vidare har ni, som ämnar att uppmärksamma de olikheter som finns på Lunds Universitet, ett syfte att motverka diskriminering varför ni bör vara desto mer skyddade.

Ha i åtanke att ställa samma frågor till alla och självklart inte särbehandla någon baserat på dennes svar. För en mer exakt rådgivning och feedback på er undersökning råder jag er att kontakta en av våra jurister på Lawline. Det gör du genom www.lawline.se/boka.

Stort lycka till!

Alexandra TeorellRådgivare