Din dotter träder in i din mors skattemässiga situation

Min mamma vill ge min dotter sin fastighet, vilket vi barn godkänner.

Min dotter får göra vad hon vill med fastigheten, den skänks utan några förbehåll.

Troligen vill inte min dotter behålla fastigheten utan sälja den, vilket är helt ok för min mamma..

Gåvobrev håller på att utformas.

Vid skilsmässa 1977 överlät pappa sin del i fastigheten till mamma. Det var hälften av 89 317.94kr.

Taxeringsvärdet var då 60000kr.

Det finns idag inga skulder på fastigheten, taxeringsvärdet är 146 000kr.

Vad bör man tänka på vid ev. en försäljning? Finns det någon tidsperiod att iaktta från övertagande till försäljning? Vinstskatt?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige finns ingen gåvoskatt. När din dotter får fastigheten kommer hon istället att träda in i din mors skattemässiga situation, enligt den så kallade kontinuitetsprincipen. Det innebär att värdet på huset som gällde när din mor skaffade huset gäller för att räkna ut den eventuella kapitalvinsten för din dotter när hon säljer huset. Värdet på huset som ni ska utgå ifrån är inte det från när din mor fick din fars halva av huset utan från när huset anskaffades.

Eftersom huset har ökat mycket i värde kommer din dotter alltså troligtvis få en stor kapitalvinst vilket även innebär att skatten blir ganska hög. Det ni också kan tänka på är att skattesatsen får kvoteras enligt 45 kap. 33 § inkomstskattelagen vilket gör att den blir lägre.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!

Jonas WesterRådgivare