FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/04/2017

Digital signatur vid avtal om fast egendom

Hej.

Är ett avtal signerat med digitala signaturer (av både säljare och köpare), juridisk hållbara för fast egendom?

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret beror på vilken typ av avtal det rör sig om. Är det t.ex. köp, hyra eller gåva? Jag redogör för hur det ser ut gällande köp och hyra. Ställ gärna en ytterligare, mer specificerad fråga om det här svaret inte var det du var ute efter.

Köp av fast egendom regleras i jordabalkens 4 kap.

I 4 kap 1 § första stycket står det att köp av fast egendom slutes genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen. För överlåtelse av fast egendom gäller alltså formkravet papper och penna! Det finns än så länge inga bestämmelser i jordabalken gällande digital signatur.

Hyra av fast egendom regleras i jordabalkens 12 kap.

12 kap 2 § 1 st, hyresavtal ska upprättas skriftligen om hyresvärden eller hyresgästen begär det.

Det finns alltså inget skriftlighetskrav och således kan till och med muntliga avtal ingås gällande hyra av fast egendom

Hoppas det gav svar på din fråga!

Gustaf ÅleskogRådgivare