Diarieförs mitt möte med kommunen?
Kommun har möte med mig är dom tvungna att diarieföra det mötet?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Du skriver inte närmre vad det är för möte du ska på och i vilket sammanhang, eller inom vilken kommunal förvaltning. Det är därför svårt att säga huruvida de kommer diarieföra detta eller ej, men som utgångspunkt så förvarar kommunala myndigheter sina handlingar och således diarieförs för att kunna föra ett register på dessa. Detta är för att vi enligt offentlighetsprincipen har rätt att ta del av allmänna handlingar. Om ert möte är av sådan art att det förs anteckningar, noteringar eller är en del i utredning eller liknande så är detta därför handlingar som behöver arkiveras.
Om ert möte föranleds av något som berör dig personligen, så gäller ofta sekretess för de handlingar som upprättas i samband med mötet. Sekretess gäller fastän handlingarna är allmänna och innebär att man exempelvis inte får röja uppgifter eller att vem som helst inte får begära ut dessa.
Det är väldigt svårt att svara tydligare på din fråga utan någon mer ingående information, men jag hoppas att du kanske fick en lite klarare bild av situationen. Annars är du välkommen att skicka en ny fråga!
Med vänlig hälsning