Detentionsrätt gentemot kreditgivare

Vad gäller vid fakturaköp.

Beställde varor och valde betalningsalternativ med faktura på 10 dagar, avgift 35kr, före förskottsbetalning.

Dagen efter beställningen kom fakturan på e-mail med förfallodag 10 dagar senare. Nu har det gått 8 dagar och varorna har inte dykt upp än.

Har skickat mail till företaget men får inget svar.

Gäller inte förfallodag från den dag man mottagit varorna eller måste jag betala fakturan?

Kunde i så fall tagit förskottsbetalning istället.

MVH/ Leffe

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Antagandet görs att Du är konsument, dvs. att Du köpt en vara som huvudsakligen är avsedd att användas för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Aktuella lagar i förevarande fall är således konsumentköplagen (KKöpL) (1990:931) se här och eftersom det rör köp på faktura aktualiseras även konsumentkreditlagen (KkrL) (2010:1846) se här.

Enligt 29 § KkrL får en köpare mot en kreditgivares krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Efterföljande fråga är således vilka invändningar Du som köpare har rätt att framställa mot säljaren. Låt oss titta på konsumentskyddet i KköpL.

Enligt 9 § KköpL föreligger dröjsmål på säljarens sida om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på något förhållande på köparens sida. Detta förutsätter att den avtalade tiden för leverans av Din köpta vara har passerat. Det framgår inte i frågan hur lång leveranstiden är för den köpta varan som säljaren garanterat eller åtagit sig i köpeavtalet. Om dröjsmål föreligger enligt 9 § KköpL har köparen enligt 11 § KköpL rätt att hålla inne så mycket av betalningen eller del av betalningen som säkerhet för krav mot säljaren. Detta benämns som detentionsrätt.

Eftersom Du vid dröjsmål har detentionsrätt gentemot säljaren, aktualiseras även denna rätt gentemot kreditgivaren. Du kan alltså hålla inne betalningen av fakturan till dess att köparen fullgjort sin avtalsprestation. Din detentionsrätt och invändningsrätt gentemot kreditgivaren är härvid beroende av att dröjsmål föreligger från säljarens sida. Kontakta kreditgivaren för att undvika missförstånd.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare