Det råder avtalsfrihet om hur kostnader fördelas i ett samboförhållande

Hej

Ska bli sambo till hösten och då flyttar han in i mitt hus. Hur räknar man ut hur mycket var och en ska betala av kostnaderna?

Driftkostnaden är på ca 4000 kr varje månad och till det tillkommer lönekostnaden på 2500 kr (amortering och räntan). Självklart ska jag stå för huskostaden men han borde väl betala någon form av hyra och hur räknar man ut den i så fall?

Har en rätt låg lånekostnad eftersom jag lyckats betala en hel del, men vissa saker behöver renoveras och då måste jag öka lånet igen så tycker att det är svårt att utgå från lönekostnaden jag har idag. Den kostaden ändras ju också om räntan ändras.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Fri avtalsfrihet om kostnader i samboförhållande
När man flyttar ihop och blir sambos finns det inga regler för hur mycket var och en ska betala. Det råder helt enkelt avtalsfrihet gällande hur denna fördelning sker.

Om det skulle vara så att samboförhållandet upphör kommer inte huset räknas som samboegendom eftersom det inte är införskaffad för gemensam användning då du ägde det innan ni flyttade ihop. Detta innebär att huset är ditt helt och hållet, trots det faktum att ni flyttar ihop.

Samboegendom, vilket är den egendom som ska delas er lika vid en eventuell bodelning, är endast sådan egendom någon av er eller ni båda har införskaffat för gemensam användning. Det ni ägde innan samboförhållandet är således er enskilda egendom. Detta framgår av Sambolagen.

Ni kan även skriva ett samboavtal för att förhindra att vissa specifika saker blir samboegendom eller att ingenting ska vara det vid en eventuell bodelning. Allt skulle i det fallet räknas som er enskilda egendom.

Sammanfattning och avslutning
Självklart är det rimligt att även din sambo ska vara med och betala dels för hyra, men även för övriga kostnader såsom mat och hushållsartiklar. Detta är emellertid något ni får reda ut på egen hand då det inte finns några lagar om detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte på att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare