Det har gått mer än två år sedan vi separerade, har sambon rätt till lägenheten?

Hej,

Jag har en fråga kring sambolagen.

Jag och mitt ex flyttade in i en bostadsrätt samtidigt som jag lånade och köpte(Enbart jag står på bostaden och lånet).

Efter 2 år så bestämde vi oss för att separera och hon flyttade ut. Dock var hon fortfarande skriven på adressen då det kändes lättast med post. Hon flyttade sedan till London där hon bott i 2 år, men hennes post kom fortfarande till min lägenhet.

Nu har hon flyttat hem till Sverige igen och skrivet sig på annan adress(1-2månader sen).

Gäller fortfarande sambolagen i detta fall?

Har hon rätt att tillträda lägenheten när som helst? Det är vad hon påstår.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett samboförhållande tar slut om om samborna eller någon av dem gifter sig, om de flyttar isär eller om någon av dem dör (2 § sambolagen). Enligt 3 § sambolagen utgörs sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Eftersom lägenhet införskaffades för gemensamt bruk, utgör den samboegendom. Det tycks inte finnas samboavtal som reglerar detta er emellan. När samboförhållande upphör ska bodelning göras (8 § sambolagen). Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Följden av att en begäran om bodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer till stånd, vilket kan innebära att den ena parten förlorar sin rätt (prop. 2002/03:80 s. 35). Den som påstår att han eller hon har begärt bodelning inom ettårsfristen får normalt anses ha bevisbördan för sitt påstående, se NJA 2008 s. 49 med hänvisningar. Att hon fått sin post och fortfarande varit skriven på adressen har inte betydelse. Hon skulle förvisso i en tvist kunna anföra att hon bott där hela tiden, men det bör vara relativt enkelt att bevisa att hon bott i London i två år. Hon har alltså inte rätt till lägenheten.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare