Det förstärkta laglottsskyddet

Omgift pappa skriver över bostad medför 0 kr laglott.

Hej. Min pappa gick nyligen bort, han har tre barn. I drygt 20 år var han sambo med en kvinna som har två barn. Inga gemensamma barn.

I våras fick de beskedet om hans potentiellt obotliga sjukdom, de skrev då ett nytt testamente som ger den efterlevande fri förfoganderätt med rätt till efterarv för bröstarvingar.

Under sommaren gifte de sig, han skrev tillbaka sin del av bostaden till henne och de skrev ett äktenskapsförord att bla bostaden är hennes enskilda egendom som min pappa inte har någon giftorätt på.

Vid bouppteckningen blev vi meddelade att eftersom bostaden inte räknas med i min pappas tillgångar blir summan av hans giftorättsgods negativ, en överväldigande majoriteten av tillgångarna är fruns egendom. Eftersom han avled med en skuld finns inget arv varken nu eller i framtiden.

De har inte försökt testamentera bort laglotten men har i praktiken sett till att både laglott och efterarv blir 0 kr för oss tre och samtliga tillgångar kommer tillfalla fruns två barn vid hennes bortgång.

Är detta juridiskt ok?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB).

Som huvudregel gäller att man får fritt förfoga över sin egendom, men det finns ett undantag från denna regel som kallas det förstärkta laglottsskyddet (7:4 ÄB). Undantaget innebär att gåvomottagaren kan bli återbäringsskyldig till ett belopp som motsvarar bröstarvinges laglott, om inte särskilda skäl talar emot det. Laglotten utgör hälften av arvslotten (7:1 ÄB). För att regeln ska bli aktuell krävs att gåvan ska ha haft till syfte att likställas med ett testamente, vilket innebär att gåvogivaren ska ha haft för avsikt att reglera hur egendomen ska fördelas vid sin bortgång. Det är främst i situationer som när gåvogivaren väntar döden inom en snar framtid eller när gåvan ges bort under villkor som medför att gåvogivaren till sin död fortfarande kan dra nytta av egendomen. Bestämmelsen har till syftet att förhindra att man kringgår laglottsskyddet. Om man känner att sin laglott inskränks på det här sättet gäller att man måste väcka talan i tingsrätten inom ett år från det att bouppteckningen efter den avlidne avslutades, annars går rätten till talan förlorad (7:4 st. 2 ÄB).

Sammanfattningsvis skulle det förstärkta laglottsskyddet kunna vara tillämplig i ditt fall, eftersom gåvan har getts kort inpå dödsfallet när gåvogivaren visste om att denne hade en obotlig sjukdom. Det som krävs är att gåvan kan likställas med ett testamente, dvs. att din pappa genom gåvan till frun har velat fördela sin kvarlåtenskap. Om detta inte varit syftet är regeln inte tillämplig. Om du vill hävda att din laglott inskränks måste du väcka talan i tingsrätten inom ett år från att bouppteckningen avslutades.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare