Det finns undantag till regeln att ansökan om uppehållstillstånd ska göras från hemlandet

Hej,

Jag har precis gift mig med min brasilianska hustru, som har tre barn sedan tidigare förhållande. Jag är Svensk medborgare, och bosatt i Sverige. Sedan 14 dagar tillbaka bor vi nu allesammans i Sverige. Vi har börjat leta efter information angående hennes och barnens ansökan om uppehållstillstånd. Vi kan tydligen ansöka om detta online på Internet, men det står lite otydligt att ansökan skall ske ifrån hennes och barnens hemland! Stämmer detta verkligen? Min hustru sålde sin bostad innan flytten tillsammans till Sverige, och har således ingenstans att bo i sitt hemland. Det kan väl inte stämma att min hustru och hennes tre barn skall behöva lämna Sverige medan de väntar på uppehållstillstånd? Bara resan tillbaka till Brasilien kostar över 40 000 SEK.

Tacksam för en återkoppling av er.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I utlänningslagen anges att en ansökan om uppehållstillstånd ska inges och godkännas före inresan i Sverige, det finns dock undantag till regeln (se 5 kap. 18 §). Ett utav undantagen är om den som ansöker om uppehållstillstånd har stark anknytning till Sverige och det inte är skäligt att begära att personen lämnar Sverige för att ansöka om uppehållstillstånd (5:e punkten).

Att man är gift med en svensk medborgare anses som en tillräckligt stark anknytning. Det är dock tveksamt om enbart dyra resekostnader är tillräckligt för att det ska anses oskäligt att kräva att din fru och hennes barn reser tillbaka till Brasilien för att ansöka om uppehållstillstånd och invänta beslut. I praxis har man tagit hänsyn till att den sökande eller dennes partner väntar barn inom kort eller nyligen har fött barn. I förarbeten till lagen anges som exempel att det inte finns någon svensk utlandsrepresentation i hemlandet och det är förenat med praktiska svårigheter och stora kostnader att resa till ett grannland. I samband med det uttalandet anges också "I dessa fall är svårigheterna att ge in ansökan inte sällan förenade med att det är fråga om ett avlägset land och därmed stora kostnader för att återvända till Sverige sedan tillstånd beviljats". Det verkar som att migrationsverket kan ta hänsyn till stora kostnader men det krävs sannolikt något mer än bara det.

Om din fru och hennes barn ansöker om uppehållstillstånd när de befinner sig i Sverige och får avslag p.g.a. att de gjort ansökan i Sverige kan beslutet överklagas. De kan också resa tillbaka till Brasilien och göra en ny ansökan, viktigt att tänka på då är att de bevisar för Migrationsverket att de lämnat Sverige (genom ex. utresebevis som lämnas till passkontrollen eller besöka svensk ambassad i hemlandet).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare