FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess19/01/2018

Det finns ingen skyldighet att berätta för patienten om en planerad orosanmälan

Min systerdotter har gått i samtal hos en kurator. Kuratorn har gjort en orosanmälan till Socialtjänsten utan att informera min systerdotter om detta. Min systerdotter, som har gått i samtal hos kuratorn i flera månader, känner sig sviken av kuratorn eftersom hon inte blev informerad om att en anmälan skulle äga rum. Står det något i lagen om huruvida kuratorer borde informera sina klienter om planerade anmälningar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Kuratorer har en skyldighet att genast anmäla till socialen om de får kännedom eller misstänker att ett barn far illa (se socialtjänstlagen 14 kap. 1 §). Jag förstår att din systerdotter känner sig sviken av kuratorn, men det finns tyvärr inget lagkrav på att man ska meddela om att man har tänkt göra en orosanmälan.

Vanligtvis omfattas samtalen mellan kuratorn och din systerdotter av sekretess (sekretess för skolkurator se 23 kap. 2 § i offentlighets- och sekretesslagen, för kurator inom vården se istället 25 kap. 1 §). Eftersom det finns en skyldighet i lag att anmäla så bryts sekretessen och patienten måste inte lämna samtycke eller meddelas i förväg.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare