FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/08/2019

Det är brottsligt att polisanmäla en oskyldig person

Är det ett brott att hota med polisanmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de allra flesta fall är det såklart inget brott att polisanmäla någon, men det gäller under förutsättning att det görs med rent mjöl i påsen. Det vill säga person X vet om (eller tror sig veta om) att person Y har begått ett brott och således polisanmäler person X person Y.

Däremot om person X vet om att person Y är OSKYLDIG så kan det vara så att person X begår antingen falsk angivelse (15:6 Brottsbalken) eller falskt tillvitelse (15:7 Brottsbalken). Falsk angivelse har företräde framför falsk tillvitelse, således ska person X i första hand dömas för falsk angivelse och i andra hand för falsk tillvitelse för det fall person X:s handlande faller under båda bestämmelserna. En omständighet som gör att det skulle kunna bli fråga om falsk tillvitelse är om person X lämnar en sådan uppgift som inte ensamt är avsedd att leda till åtal, men att uppgiften ändå är besvärande för person Y.

1. Falsk angivelse (i första hand): Om person X anmäler den oskyldige person Y till åtal med uppsåt att Y ska bli fälld för ansvar, så dömes person X för falsk angivelse till fängelse i högst 2 år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

2. Falsk tillvitelse (i andra hand): Om person X anmäler till åklagare, Polismyndigheten eller annan myndighet SANNINGSLÖST tillvitar någon annan (1) en brottslig gärning, eller (2) påstår besvärande omständighet, eller (3) förnekar friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fredrik RisingRådgivare