FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/02/2018

Det är bara tillåtet att bära kniv i vissa situationer

Om jag skulle bära ett multi verktyg som en Schweiziske kniv och gå in på en bar. Jag blir bli berusad lämnar baren och av någon anledning blir jag stoppad av en polis som upteker att jag har en Schweiz kniv. Är att ha ett multiverktyg i ett sådant fall befogat?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är förbjudet att bära kniv (se knivlagen 1 §), men det finns såklart vissa undantag. Undantagen handlar främst om när man är i behov av kniv, ex. en hantverkare som reser till och från arbetet eller arbetar på allmän plats, jägare eller scouter som är ute i skogen. Att ha en kniv på sig utan att ha en befogad anledning är alltså straffbart. Det finns rättsfall där en person haft med sig ett baseballträ och straffats trots att det var tänkt att användas som försvar, så man kan heller inte hävda att man bär kniv för sin egen trygghets skull. En liten fickkniv av typen pennkniv (som den kniv du beskriver sannolikt är) är oftast tillåten men det kommer alltid göras en helhetsbedömning av situationen.

Som du förstår är det en bedömning i varje fall om vad som anses befogat för just den situationen. Det finns dock en dom från Falu tingsrätt där en man dömts till dagsböter när han burit kniv på en restaurang. Domstolen skrev detta i domen "Då X innehaft kniven när han varit berusad, och på en plats där det föreligger särskild risk för att bråk uppstår, kan hans innehav inte anses vara befogat". Det framgår inte vad för typ av kniv den dömde hade men argumentationen från domstolen talar för att även en mindre kniv skulle vara otillåten på krogen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare