FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/03/2016

Deposition vid uthyrning av bostad

Hej Jag har fått tillstånd av fastighetsägaren att hyra ut min bostad under 1 år. Eftersom jag är ansvarig för lägenheten så bör jag ta ut en deposition ifall något blir förstört etc. Skall denna vara 1 månadshyra eller?

mvh

Rose-Marie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det förekommer att uthyrare begär en summa i deposition för lägenheten och en eller flera månadshyror i förskott. Depositionsavtalet är ett civilrättsligt avtal och hyresvärdens möjlighet att behålla den innestående summan, beror på hur avtalet är formulerat.

Depositionen finns till som säkerhet för hyresvärden ifall hyresgästen skadar eller har sönder interiörer eller liknande. Rekommendationen är dock att en eventuell deposition inte överstiger en månadshyra och att den betalas i samband med undertecknandet av hyreskontraktet. Det ska då stå i kontraktet. För att hyresvärden ska kunna behålla depositionen vid hyresperiodens slut krävs dock bevisning, exempelvis i form av skriftlig lista på skador och brister i bostaden vid inflytt och gärna bildbevis vid både in-och utflytt. Hyresgästföreningen rekommenderar även att maximalt en månadshyra betalas i förskott, vilket är brukligt vid uthyrning av lägenheter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare