FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt19/01/2014

Den svenska inkomstbeskattningen på kapitalinkomst

Hej! Här i Finland är kapitalvinstbeskattningen 30%. Jag får årligen ränteinkomst från utlandet. Lönar det sig att emigrera till Sverige? Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej,

För den händelse att ni skulle flytta till Sverige och bosätta er här, är jag rädd att skillnaderna i inkomstbeskattningen inte skulle bli stora. För de fysiska personer som är bosatta i Sverige och således är obegränsat skattskyldiga gäller samma skattesatser som i Finland när det kommer till ränteinkomster. Ränteinkomster från utlandet beskattas således med en proportionell skattesats om 30 %.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare