Den efterlevandes fria förfoganderätt och inskränkning i rätten att testamentera

Om en make är avliden; Kan då makan omfördela arvet till 2 bröstarvingar på mer än den halva som hon äger all rätt till. Hon förfogar fastigheten till hennes död, men det är väl bara 50% av boet hon kan omfördela. Text från Swedbank: "..rätt att fortsätta att förfoga över hemmets alla tillgångar efter din makes död. Den enda inskränkningen är normalt att du inte får förfoga över arvet, dvs. halva boet, genom att testamentera bort det och/eller ge bort i gåva, om gåvan är att jämställa med testamente."

Lawline svarar

Hej. Det som Swedbank skrivit är korrekt. Lagstöd återfinns i 3 kap. 1 § 1 st. 1 men. samt 3 kap. 2 § 1 st. 2 men. ärvdabalken (1958:637). Vid bodelning, exempelvis vid ene makens död, delas tillgångarna lika om inte äktenskapsförord finns. Den efterlevande maken har sedan rätt att göra sig av med all egendom, såväl sin egen som den avlidnes andel, medan den efterlevande är i livet. Det som den efterlevande inte får göra är att bestämma vad som ska ske med arvlåtarens andel av tillgångarna, normalt hälften, efter att båda makarna gått bort.

Lars BålmanRådgivare