Den andra föräldern struntar i domstolens beslut kring umgänge

Skulle fått min pojk i fredags men fick ett sms från hans mamma att han inte kommer.

Det är andra gången hon struntar i domstolens beslut.

Hur går jag vidare med detta??Mvh jonas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om verkställighet

Om din sons mamma struntar i att följa domstolens beslut kan du ansöka om verkställighet hos tingsrätten. Tyvärr erbjuder domstolen ingen färdig blankett eller mall du kan använda dig av för detta. Du kan läsa mer om verkställighet i tvister som rör barn här och du kan skicka in blanketter digitalt via domstolens hemsida, här.

Jag skickar med några tips nedan på vad du behöver tänka på och ha med i din ansökan:

Ansökan ska vara skriftlig (4 § ärendelagen).Ansökan ska även innehålla information om barnets namn, födelseort och vistelseort (1 § verkställighetsförordningen).Till ansökan ska bifogas det avgörande som begärs verkställt, som utgångspunkt tillsammans med ett lagakraftbevis (2 § verkställighetsförordningen). Detta innebär alltså att du ska bifoga den tidigare domen som rör vårdnad/umgänget.Du bör även inkludera dina egna personuppgifter och kontaktuppgifter i ansökan (5 § ärendelagen).Ansökan ska innehålla uppgifter om vad som yrkas, de omständigheter som åberopas till stöd för yrkandet samt de bevis som åberopas och det som ska styrkas med varje bevis (6 § ärendelagen).

"Vad som yrkas" betyder egentligen en begäran om något. I det här fallet ska du skriva vad du vill att domstolen ska besluta att motparten (mamman) ska göra, alltså att hon ska följa tingsrättens tidigare avgörande och överlämna barnet enligt de dagar och tider som står i domen. Du behöver sedan utveckla det i "de omständigheter som åberopas till stöd för yrkandet" t.ex. genom att utveckla när och på vilket sätt hon brutit mot beslutet.

En ansökan om verkställighet behöver inte betyda att domstolen vidtar någon drastisk åtgärd, det är t.ex. ovanligt att tingsrätten beslutar om att barnet ska överlämnas med tvång. Däremot kommer mamman till ditt barn att få hem ett brev från tingsrätten vilket kan sätta lite press på henne att följa det tidigare beslutet. Du kan även få hjälp från domstolen med att få en medlare förordad som kan hjälpa er att komma överens.

Du kan väcka talan om ensam vårdnad

Trots att domstolen redan meddelat en dom som rör umgänge/vårdad av ert barn kan du väcka talan om ensam vårdnad. Den tidigare domen hindrar inte dig från att göra det eftersom barnets bästa alltid behöver komma i första hand. Om mamman inte samarbetar med dig och hindrar dig från att ha umgänge med barnet talar det för att du kan få ensam vårdnad i en eventuell vårdnadstvist. Domstolen ser ofta allvarligt på så kallat umgängessabotage.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du behöver mer hjälp har du möjlighet boka en tid med någon av våra jurister här!

Med vänlig hälsning,

Evelina OlssonRådgivare