Den 1 maj ska inga lägenheter tillträdas

Hej!

Jag ska flytta in i en hyresrätt och i avtalet är det avtalat att jag ska flytta in 1 Maj. Då 1 Maj är en helgdag och likaså 2 samt 3 Maj så får jag inte tillgång till lägenheten först än 4 Maj. Hyresvärden hävdar att jag ska betala full hyra för hela månaden men borde jag inte betala hyra för 26 dagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det borde du inte. Enligt 7 kap. 7 § andra stycket Jordabalken (1970:994) (JB) ska du tillträda lägenheten måndagen den 4 maj eftersom fredagen den 1 maj är en röd dag och för att på lördagar och söndagar tillträder man inga lägenheter. Måndagen den 4 maj anses enligt lagen vara den rätta tiden för dig att tillträda lägenheten. Allt är således i sin ordning. Om det däremot hade varit på det viset att du inte fått tillträde till lägenheten den 4 maj, utan kanske den 5 maj, så har du rätt till ersättning, se 7 kap. 14 § JB.

Hoppas du fick svar på din fråga och glad valborg!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare