FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/03/2022

Dels gåva, dels försäljning av fastighet

Min far (änkling) äger en fastighet som jag och min sambo ska ta över. Sambon köper halva och jag får halva som gåva/förskott på arv ( ensambarn). Far och sambon har redan skrivit köpekontrakt på 50% av fastigheten. Handpenningen är betald och tillträdelsedagen är satt till 1/6-22.

Är det möjligt att far ger mig 50% av huset innan 1/6-22 utan att det påverkar deras avtal? Far hävdar att om han ger bort halva fastigheten nu så har han ju bara 50% kvar att sälja = Sambon köper 25%.

Jag hävdar att det inte påverkar eftersom far ägde hela huset när köpekontraktet skrevs på.

Hoppas ni kan hjälpa oss reda ut detta inna vi tjafsar ihjäl oss.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om din far äger hela huset från början och sedan ger bort 50 % så har han ju 50 % kvar i sin ägo. Han ju sedan möjlighet att sälja sin andra del till någon.

Om din far ger bort halva fastigheten till dig först blir du och din far samägare av hela fastigheten till dess han säljer andra halvan till din sambo, då blir du och din sambo samägare till hela fastigheten.

Jag vill skicka med några viktiga saker att tänka på. Eftersom ni flyttar in i fastigheten gemensamt blir fastigheten samboegendom (3 § Sambolagen). Då ni inte förvärvat fastigheten på samma sätt, du gratis och sambon genom betalning med eventuella lån hade det varit klokt att i ert fall skriva ett samboavtal där ni avtalar bort sambolagens bodelningsregler. På det sättet blir ni bara samägare och fastigheten delas på lika villkor vid en eventuell separation.

Det kan också vara bra att skriva ett samäganderättsavtal där ni kommer överens om hur fastigheten ska förvaltas och vad som händer vid en eventuell försäljning.

Svaret på din fråga är hursomhelst att jag inte kan se någon som helst anledning till varför inte din far skulle kunna sälja sin andra halva i huset efter det att han gett bort en halva.

Franck OlofssonRådgivare