FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/01/2019

Delning av gemensam ekonomi för sambor

Hej

Jag har lotter i poskodlotteriet sen blir jag sambo med mitt ex under tiden vi är ihop så vinner jag massa pengar . Vi skaffade gemensam ekonomi . Nu vill hon separera efter 8 år. O nu vill hon ha del av dem vinstpengarna vad gäller? Jag köpte en bil o skoter för dem pengarna. Vad gäller där?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bodelning för sambor omfattar endast sambors gemensamma bostad och bohag vilket innebär att pengarna, bilen och skotern inte ska ingå i bodelningen utan stannar kvar i din ägo (3 och 8 § sambolagen).

Trots detta kan ditt ex ha rätt till vinstpengarna på grund av eran gemensamma ekonomi. Om ni har ett gemensamt bankkonto är huvudregeln att ditt ex har rätt till hälften av vinstpengarna om dessa också finns på det gemensamma kontot. Även bilen och skotern kan bli föremål för en lika delning om pengar från det gemensamma kontot användes för att betala. Om du däremot kan visa att kontot inte ska delas lika på grund av ett avtal eller annat förhållande kan huvudregeln frånträdas (1 § samäganderättslagen). Till sist är vinstpengarna, bilen och skotern helt fria från delning om de aldrig blandats med ett gemensamt bankkonto eftersom de då aldrig har blivit samägd egendom.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare