FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/11/2014

Delning av egendom då samboförhållande upphör

Hej,

Jag och min sambo flyttade ihop i mars 2013. Allt har varit frid och fröjd och den 28/8-14 flyttade vi till ny lägenhet. Vi sålde då alla våra enskilda möbler för en mindre peng och köpte allt nytt. Jag stod för betalningen till ungefär 75%(resterande var pengar ifrån möbelförsäljningen). Förra lördagen gjorde han slut, han flyttade till ny lägenhet i onsdags och bo nu med en ny tjej. Detta är en jäkla soppa, men jag har några frågor jag ber er om hjälp med.

Måste jag dela lika på alla möbler som jag nu har betalt? T.ex köpte jag en säng i december 2013 för att jag haft problem med nacken, och betalade totalsumman själv. Likaså har vi köpt soffa, byggt soffbord och köksbord. Jag har köpt stolar och renoverat. Måste jag nu köpa ut honom ifrån allt eller dela allt lika?

I december 2013 köpte vi också en hund, jag betalade, jag står på kvittot och jag står på ägandebeviset. Har han någon rättighet till hunden? Jag sa när vi köpte den att han kunde få den i julklapp, men han ville att jag skulle stå på ägarbeviset och vi har inget skrivet. Jag har betalt hundens försäkring och mestadels utav hundmaten. Det är också jag som varit hemma med hunden och uppfostrat den.

Sambon övertog vårt lån på vår gemensamma bil. Jag använde min tidigare bil i inbyte som insats på lånet. Motsvarar 20000 kr. Kan jag använda mig utav dem pengarna i förhandlingen om möbler och bohag?

Vi har absolut inget skrivet, inget samboavtal eller dylikt. Inte mer än att vi är lika ekonomiskt skyldiga att betala hälften var för lägenheten under uppsägningsmånaderna. Under dessa månader, har han då rätt att ha kvar nyckeln eftersom han ska betala halva hyran trots att han flyttat?

Vore evigt tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej

Det var tråkigt att höra om den uppkomna situationen.

Enligt 8 § Sambolagen ska samboegendomen delas lika mellan samborna genom bodelning om någon av samborna begär det. En sådan begäran måste framställas inom ett år från det att samboförhållandet upphörde.

Vad som klassas som samboegendom framgår av 3 §, som anger att endast gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning  klassas som samboegendom. Det är alltså endast detta som ska delas lika om ena sambo begär det.

Från samboegendomen skall sedan viss egendom exkluderas, t.ex. sådan som endast den ena sambon har fått i arv genom testamente där det särskilt föreskrivs att egendomen skall vara den sambons enskilda egendom m.m. Se 4 § sambolagen. Inte heller sådan egendom som den ena sambon ägde innan samboförhållandet inleddes skall ingå i bodelningen då denna inte har förvärvats gemensamt och för gemensamt bruk.

Enligt 6 § sambolagen klassas möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre som är avsett för gemensam användning i hemmet som samboegendom och skall därmed ingå i bodelningen. En bil ingår t.ex. inte i samboegendomen, men det är dock tänkvärt att den sambon som inte står som ägare på bilen ändå kan ha en dold samäganderätt till bilen på grund av att denne har varit med och betalat för inköpet av bilen samt andra löpande kostnader såsom underhåll, försäkring och skatt. I sådant fall är det tänkbart att om ena sambon tar bilen, den andra sambon får göra avdrag från t.ex. samboegendomen till den del den har en dold äganderätt till bilen (t.ex. att samboegendom till ett värde av 20 000 kr som annars skulle tillfalla den andra sambon behålls av den sambon som har den dolda äganderätten om äganderätten uppgår till 20 000 kr).

Vad gäller sängen är den frågan något komplicerad. Om det går att visa att sängen endast är inköpt för ditt eget bruk skulle denna kunna undantas från samboegendomen enligt 6 §, men det krävs då att den endast används uteslutande av dig.

När det gäller hundar så klassa dessa, juridiskt sett, som lösa saker. En hund skall alltså inte heller ingå i bodelningen utan tillfaller den som äger hunden, det vill säga den som har betalt köpesumman för hunden och står på ägarbeviset.

Kom ihåg att ingen uppdelning av boet krävs innan någon av er har begärt bodelning och många gånger kan man komma överens tillsammans om hur man vill dela upp egendom på ett sätt som känns rättvist för både parter utifrån omständigheterna.

Detta var all hjälp jag kan ge dig inom ramen för vår gratisrådgivning. Behöver du ytterligare hjälp med uppdelningen av egendom, t.ex. vilken rätt du kan anses ha till del av bilen föreslår jag att du tar kontakt med vår samarbetspartner Familjens jurist som är specialiserad inom alla privaträttens områden. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via länken här

Victor SundhRådgivare