Delgivning och klander av testamente

Hej! Min farbror har gått bort och han hade inga egna barn och syskonen är avlidna. Kvar finns syskonbarn. Han har testamenterat bort sina tillgångar till fyra stycken syskonbarn och några blir arvslösa.

Är det någon mening med att bara skriva på delgivningen av testamentet och i så fall vad kan vi andra gå vidare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett testamente ska delges arvinge genom överlämnande av testamentshandlingen i bestyrkt kopia, 14 kap. 4 § ärvdabalken (ÄB). För att kunna bevisa att delgivning skett är det vanligt att arvingen på den bestyrkta kopian av testamentet skriver under att denne delgivits testamentet. På samma sätt kan ett godkännande av testamentet antecknas på den bestyrkta kopian. När testamentet delges arvinge bör man, om man anser att det är ogiltigt, vara noga med att inte skriva under att man godkänner det utan endast att man tagit del av det, annars förlorar man sin rätt att klandra testamentet. Om arvinge godkänner testamentet vinner det omedelbart laga kraft gentemot arvingen, men om arvingen endast delgivits testamentet så har denne sex månader på sig att klandra det, 14 kap. 5 § ÄB. En arvinge kan klandra testamentet om det kan anses ogiltigt enligt 13 kap. 1 – 3 §§ ÄB. Så kan exempelvis vara fallet om testamentet inte uppfyller formkraven för ett testamente eller om testatorn upprättat testamentet under tvång. Se 13 kap. 1 – 3 §§ ÄB här.

Om ni anser att testamentet är felaktigt finns därmed en möjlighet att klandra det inom sex månader. Talan om klander av testamente väcks vid tingsrätten.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare