FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/06/2018

Delas tillgångar i aktier lika vid bodelning? Behöver man skriva något om man inte vill att egendomen delas lika?

Hej,

Jag och min fru ska skilja oss efter 2 års äktenskap. Vi har inte skrivit äktenskapsförord, men har under tiden haft separata konton med enskilt sparande, men delat på gemensamma utgifter. Båda arbetar med liknande lön. Ens partens sparande är dock större än den andre. Behöver vi dela lika på sparande i aktier etc som vi enskilt gjort? Behöver vi skriva något, om vi båda är överens om att behålla vårt eget sparande?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga!

Vid en bodelning ska allt giftorättsgods, dvs all egendom som inte är enskild egendom via tex äktenskapsförord, läggas ihop och delas lika mellan makarna, efter att avdrag för skulder gjorts, Äktenskapsbalken 11:1-3. Eftersom ni inte har skrivit något äktenskapsförord ska alltså allt delas lika mellan er, även sparandet i aktierna. Vill ni inte att egendomen ska delas lika mellan er rekommenderar jag er att skriva ett äktenskapsförord om att ert respektive sparande är enskild egendom. Även om ni är överens om att ni ska behålla ert respektive sparande idag så är det inte säkert att ni är överens om detta senare, vilket då innebär att allt ska delas lika. Ni kan få hjälp med att skriva ett äktenskapsförord här.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare