FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2018

Delas skulder vid skilsmässa?

Om vi ska skilja oss och jag har skulder som vi gemensamt tagit för att han är hos fogden och han inte kan ta något ska vi dela på skulden då

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid skilsmässa är att varje person ansvarar för sina egna skulder, 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Skulden kommer då räknas av från din del av giftorättsgodset, dvs all egendom som inte är egen egendom.

Skulle ni däremot ha gemensamma skulder kommer dessa att delas på hälften och dras bort från era respektive delar av giftorättsgodset, 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken.

Det blir därför av betydelse vem som skulden är kopplad till, om ni är solidariskt ansvariga eller om bara en av er är det, för att kunna avgöra vilken av metoderna som ska användas.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare