FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/07/2018

Delas kostnader för leasingbil vid skilsmässa?

Vid skilsmässa, skall kostnad för leasingbil delas mellan makar eller är det personen som skrivit under avtalet som blir betalningsskyldig.

Leasingavtalet gäller i två år till.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det så att i ett äktenskap råder varje make över sin egendom och ansvarar för sina skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det innebär att varje make själv ansvarar för att betala de skulder som uppstår på grund av exempelvis avtal som maken ingår.

En leasad bil ägs fortfarande av bilföretaget vilket innebär att ingen av makarna har äganderätten till bilen och den kommer därför inte tas upp som en tillgång i bodelningen. Den make som skrivit under avtalet har en endast en nyttjanderätt till bilen och den maken har även en skyldighet att betala kostnaderna enligt leasingavtalet. Det innebär att ansvaret för att betala kostnaderna för leasingen av bilen faller på den make som står på leasingkontraktet.

Alltså, ansvaret för kostnaderna kommer inte att delas mellan makarna vid en bodelning på grund av skilsmässa. Om makarna eventuellt vill föra över leasingavtalet på den make som inte har skrivit under avtalet måste detta först godkännas av motparten, alltså med andra ord bilbolaget.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare